Saksan reissu 28.12-5.1

Moi ja hyvää koulujen alkua kaikille! Mä oon kotoutunu Saksasta ja nyt olis vuorossa siitä postausta. Reissu oli siis seurakunnan järjestämä, joten siihen kuului myös uskonnollisia juttuja. Ajattelin kertoa joka päivästä vähän erikseen. Kuvat ei oo mitään kauheen hyvälaatusia ja kaikkina päivinä ei ees tullu kuvattua kauheesti.

Maanantai 28.12
Aamulla heräsin kotona viiden aikaan, tein aamutoimet ja pakkasin loput tavarat. Kuuden aikoihin iskä lähti viemään mua Tampereen linja-autoasemalle, josta jatkettiin bussilla Helsinkiin. Odoteltiin Helsingin lentokentällä ja kierreltiin kauppoja kunnes meiän lento lähti Kööpenhaminaan 11.40. Oli mun eka kerta lentokoneessa ja kyllähän se oli aika jännittävää. Lento oli Kööpenhaminassa 12.20, jossa odoteltiin jatkolentoa Saksaan. Käytiin kiertelemässä kauppoja ja syömässä. Lento Saksaan lähti 15.45 ja silloin lentäminen ei enään jännittäny paljoo. Stuttgartissa oltiin 17.15 ja siitä haettiin vuokra-auto ja lähdettiin ajamaan kohti Offenburgia. Oltiin siis Offenburgissa MissionNet tapahtumassa 5 päivää. Mä en itse tykänny tästä tapahtumasta paljoo, koska siellä oli niin paljon uskonnollisia juttuja, mutta olihan tääkin ihan kiva kokee kerran elämässä. Offenburgissa asettauduttiin halliin nukkumaan (yö oli tosi kylmä), käytiin vielä iltaohjelmassa, tehtiin iltatoimet ja mentiin nukkumaan.

Tiistai 29.12
Varsinainen MissionNet tapahtuma, joten ajattelin kertoo siitä tässä vähä tarkemmin ja muuten vain yleisesti. Aamulla herättiin 7 aikoihin, tehtiin aamutoimet ja mentiin aamupalalle. Aamupalalla oli joka päivä melkein samaa: puuroa, muroja, leipää, marmeladia, kahvia, teetä ja kaakaoo. Oli ihan hyvä aamupala ja kyllä siitä täyteen tuli. Aamupalan jälkeen oli aina Family Group oman porukan kesken, joka oli vähän niin kuin riparin raamis. Tämän jälkeen oli Bibble Study, jossa oli kaikki tapahtumassa olleet ihmiset ja siellä laulettiin, puhuttiin, oli opetusta yms. Tämän jälkeen oli lounas, johon ei menty vaan lähdettiin kaupunkiin etsimään patjojen alle lämmikettä muttei kuitenkaan löydetty. Käytiin myös hakemassa Aldista evästä, joka oli vähän samantapainen kuin Lidl. Sen jälkeen käytiin vielä syömässä Burger Kingissä. Tämän jälkeen olis ollu seminaarit missä siis itse sai mennä tekeen/kuunteleen sitä mikä kiinnostaa, mutta oltiin liian väsyneitä joten mentiin päikkäreille. Päikkäreitten jälkeen oli National Meeting, mikä oli kaikilla mailla kerran. Siellä tutustuttiin muihin omasta kotimaasta tulleisiin. Meitä suomalaisia siellä oli noin 30. Tapahtuma oli siis sellainen mihin oli tullut paljon ihmisiä kaikista maista. Tän jälkeen oli päivällinen ja evening celebration, jossa oli joka ilta kaikkee ohjelmaa kuten lauluja ja haastatteluita yms. Tämän jälkeen käytiin vielä kahvilla, tehtiin iltatoimet ja mentiin nukkumaan.

Keskiviikko 30.12
Keskiviikkona herättiin samaan aikaan, tehtiin aamutoimet ja käytiin aamupalalla. Tämän jälkeen oli familygroup, jossa sai kertoo oman vuoden 2015 parhaan muiston. Mulla se oli tietenkin Tapparan hopee! Sitten oli Bibble Study ja lounas. Lounaalla vietettiin jotain kansainvälistä nälkäpäivää, joten meillä oli ruokana vain papuja ja riisiä. Tämän jälkeen oli seminaarit ja mentiin tanssimaan. Toisessa seminaarissa ei taas oltu vaihteeks. Toisen seminaarin aikana käytiin kaupassa ja myös suomen kieltä kehuttiin kauniiksi. Sitten käytiin päivällisellä, jonka jälkeen oli Evening Celebration. Sen jälkeen oltiin vielä Late Night Performancessa, jossa lauloi joku ruotsalainen laulaja, jonka jälkeen tehtiin iltatoimet ja mentiin nukkumaan.

Torstai 31.12
Torstai oli hieman erilainen päivä uudenvuoden takia. Oli eka vuosi kun vietin uudenvuoden jossain muualla kuin kotona mutta silti oli kivaa! Aamulla herättiin, tehtiin aamutoimet ja käytiin aamupalalla. Sitten oli family group ja lounas joka oli paastoruoka uudenvuoden takia. Tämän jälkeen oli paljon vapaa-aikaa joten lähdettiin käymään kaupungilla. Katseltiin vanhaa kaupunkia, mutta oli huono päivä sillä kaikki kaupat meni uudenvuoden takia jo kahdelta kiinni. Käytiin kuitenkin vähän Sokoksen tapaisessa kaupassa, josta ostin jo tuliaisia joillekin. Käytiin syömässä taas Burger Kingissä jonka jälkeen lähdettiin takaisin MissionNettiin. Tämän jälkeen oli päivällinen, mutta ei kuitenkaan menty syömään koska ei ollut nälkä. Valmistauduttiin uudenvuoden juhlaan ja mentiin Evening Celebratioon. Se oli aika samanlainen kuin muina iltoina. Sen jälkeen oli tunnin tauko ja käytiin uudenvuoden drinkeillä. Sitten alkoi uudenvuoden juhla. Kaikki oli pukeutunut oman maan juttuihin ja käveltiin Suomi poitsujen kans ja juhlistettiin uuttavuotta. Oli tosi kivaa, musiikkia ja kaikkee muuta. Ilotulituksia ei kyllä ollut, mutta juhla oli senkin edestä aivan mahtava! Juhlan jälkeen mentiin heti nukkumaan, koska oltiin niin väsyneitä.

Perjantai 1.1
Herättiin vähän myöhemmin, koska aamupalakin oli myöhemmin uudenvuoden juhlien takia. Aamupalan jälkeen oli taas family group ja Bibble Study, jonka jälkeen oli taas jo lounas. Tämän jälkeen oltiin jopa molemmissa seminaareissa, koska kerrankin innostusta riitti. Miinikon pitämä seminaari oli hyvä, mutta jostain lapsien riskeistä kertova seminaari oli ihan tylsä, koska siinä vaan selitettiin jotain. Ja kun kaikki täällä oli enkuks kerrottu en tajunnu tietenkään puoliakaan mistään. No ei sen puoleen mitään, ei mua edes kauheesti kiinnostanu. Tämän jälkeen lähdettiin omalla porukalla syömään vikan MissionNetin illan kunniaks. Ruoka oli kyl tosi hyvää. Ruokailun jälkeen ei jaksettu mennä enää mihinkään vaan tehtiin iltatoimet, pakattiin ja mentiin nukkumaan.

Lauantai 2.1
Aamulla syötiin vielä aamupala MissionNetissä, jonka jälkeen haettiin taas vuokra-auto ja lähdettiin ajamaan kohti Neuschwansteinia kymmenen aikaan. Oltiin linnalla vähän ennen neljää, mutta se oli mennyt jo kiinni joten käytiin vaan kävellen linnan ulkoalueella, mutta oli sieltäkin upeat näkymät. Linnalta lähdettiin kuuden aikaan ajaan kohti Müncheniä ja meiän majotuspaikkaa. Asetuttiin hostelliin ja käytiin taas ravintolassa syömässä. Sen jälkeen tehtiin iltatoimet ja oli ihanaa päästä nukkuun vihdoin kunnon sänkyyn.

Sunnuntai 3.1
Sunnuntaina syötiin aamupala hostellilla ja lähdettiin ajamaan n. 8.30 kohti Bad Harzburgia. Käytiin matkalla huoltoasemalla, eikä matka edes tuntunut pitkältä, vaikka se olikin 500 kilometriä. Kuitenkin nukuin suurimman osan matkasta. Kuuden tunnin ajomatkan jälkeen oltiin perillä kylpylässä, joka oli aluksi suuri järkytys, sillä kaikki ihmiset olivat vain alasti samassa tilassa ja lisäksi vesi oli suolaista. Kylpylä oli kuitenkin hieno ja oli ihanaa päästä sinne rentoutuun päivän päätteeks. Lähdettiin puoli 7 aikaan kylpylältä. Mentiin majapaikkaan, joka oli tosi hieno. Käytiin syömässä ja ihailtiin toria ja jouluvaloja. Tämän jälkeen mentiin takaisin majapaikkaan, tehtiin iltatoimet, pidettiin iltahartaus ja mentiin nukkumaan.

Maanantai 4.1
Herättiin ja syötiin aamupala, joka oli tosi hyvää. Pakattiin tavarat ja lähdettiin noin 9 aikaan ajamaan Wittenbergiin samalla laulellen autossa. Oltiin noin 12 aikaan perillä. Meidän piti mennä Luther taloon, mutta se oli kiinni joten käytiin vain ulkopihalla. Tämän jälkeen käytiin kuitenkin jossakin kirkossa, joka oli hienon näköinen. Ajeltiin ympäri Wittenbergin keskustaa. Pidettiin evästauko ja ajettiin Berliiniin hostelliin sekä palautettiin vuokra-auto. Sitten käytiin vielä ravintolassa syömässä ja tehtiin iltatoimet ja mentiin nukkumaan.

Tiistai 5.1
Herättiin 8, tehtiin aamutoimet ja syötiin aamupalaa. Luovutettiin huone ja lähdettiin metrolla Berliinin keskustaan ostoksille. Mentiin isoon kauppakeskukseen Mall Of Berliniin jossa oli yli 300 liikettä. Shoppailtiin 3 tuntia ja kerron mun ostoksista tän postauksen lopussa. Sieltä tultiin takas hostellille ja otettiin meiän tavarat, jonka jälkeen lähdettiin taksilla lentokentälle. Berliinin lentokentällä odoteltiin tunti jonka jälkeen lähdettiin kohti Kööpenhaminaa. Kööpenhaminan lentokentällä meillä olikin pitkä odotusaika, joku 4 tuntia. Siellä sitten shoppailtiin ja syötiin ja kulutettiin aikaa. Kaiken lisäksi meiän lento oli vielä myöhässä, mutta paras uutinen oli se kun käveli lentokoneeseen ja sai kuulla että nuoret oli voittanu MM-kultaa, varsinkin kun siellä pelas vielä Laine Tapparasta. Perillä Helsingissä oltiin noin yhen aikaan yöllä. Myöhästyttiin bussista, joku 10 minuuttia joten jouduttiin odottaan lentokentällä 2 tuntia. Kun kuitenkin päästiin vihdoin bussiin nukuin melkeen koko bussimatkan Tampereelle. Siellä sitten olikin iskä ja sisko jo odottamassa mua ja kotona olin joskus 7 aikoihin. Kävin vielä saunassa ja menin nukkumaan ja nukuin pitkälle päivään asti. Koko reissu oli kokonaisuudessaan ihan mahtava lukuunottamatta, että mun matkalaukku hajos lentokentällä, mutta selvisin sillä onneks Suomeen asti :D Odotin, että MissionNet olisi ollut hieman erilainen tapahtuma, mutta oli se noinkin kiva. Täytyy vaan kiittää kaikkia mukana olleita iha mahtavasta reissusta! Nyt on myös roskaruoka kiintiö vähäks aikaa täynnä :D

Ostokset:

Victoria Secretin Coconut Passion vartalosuihke 18 €
Väriä vaihtava tuoksukynttilä 4,95 €

Hollisterilla oli ale, joten ostin sieltä tälläsen hupparin puoleen hintaan. Tämä maksoi 29,50 €

Näitten lisäks ostin tuliaisia, mutta niitä en ny kuvannu. Tän Saksan reissun aikana olis ollu Tapparan faniristeily. Mua vähä ärsytti ku en päässy sinne, mutta onneks sain tälläsiä ihania tuliaisia äitiltä, iskältä ja siskolta.

Huh, kirjotin tätä postausta yli kolme tuntia, koska oli niin paljon kirjotettavaa ja oli vähän ongelmia saada noita kuvia tänne enkä ees saanu ihan kaikkia, mutta ehkä noi riittää. Mulla alko tänään päiväkodissa 5 viikkoo kestävä työssäoppimisjakso, jossa mua vähä stressaa näyttösuunnitelman tekeminen, mutta ehkä mä selviän. Huomenna lähen tutor leirille yheks yöks, mutta jos vaan kerkiän niin yritän kirjottaa 2015 vuoden tapahtumista postausta sunnuntaina. Mutta oikein kivaa loppuviikkoo kaikille!