Lomareissu 2016 ❤️

Ihanaa aamua kaikille! ❤️ Mä päätin heti aamusta tulla moikkaan teitä samalla kun juon kaakaoo. Nyt olisi vuorossa siis juttua meiän reissusta mistä kotiuduttiin eilen. Oli tosi kiva vähän päälle viikko, sai totuteltua paremmin jo koulurytmiin ja sain paljon uusia kokemuksia! Yks huono puoli oli, että kaipasin kunnon pitkiä lenkkejä sillä päätettiin äidin kanssa että lomaillaan vähän eikä lenkkeillä niin paljoa. Tänään täytyykin mennä heti kunnon pitkälle lenkille, sekä kuvata ainakin ostoksia sillä niitä riittää. Ajattelinkin varmaan ensi viikolla tulla esitteleen teille niitä ;-) Nyt kuitenkin tähän reissuun eli kirjoittelin tätä matkapäiväkirjaa pitkin matkaa ja kuvia on runsaasti! Toivottavasti jaksatte lukea tän kilometri postauksen loppuun ;-)

MAANANTAI 25.7
Herätys soi 5.30 ja täytyy myöntää, että oli tosi väsyny olo. Tein kaikki aamutoimet ja pakkasin loput tavarat autoon. Päästiin lähteen joskus seittemän aikoihin ja matka meni yllättävän nopeesti. Kattelin melkeen koko matkan gossip girliä ja lisäksi nukuin jonkin aikaa. Matkalla poikettiin Ylivieskan K-kärkkäisellä, Oulun Zeppelinissä ruokakaupassa ja sieltä ajettiin suoraan leirintäalueelle, joka oli Rantasarka. Leirintäalue oli siisti ja viihtyisän olonen. Laitettiin leiri pystyyn ja syötiin matkalle valmiiks tehtyä kinkkukiusausta. Sen jälkeen sain idean lukee kirjaa taas muutaman päivän tauon jälkeen. Luinkin sitten melkeen kaks tuntia. Päätettiin lähtee Sonjan kanssa rannalle kuvaileen, joten vaihdoin vähän kivemmat vaatteet päälle. Ranta ei ollut mikään iso, mutta silti kivan näkönen vaikka olikin tosi matala. Kun tultiin kuvailemasta istuttiin vaan iltaa pihalla. Illemmalla kävin äidin kanssa vielä sauvakävelyllä ja yleisellä saunavuorolla. Sitten olikin pian jo iltapalan ja nukkumaanmenon aika, että jaksoi taas seuraavana päivänä reissata. Päivä oli tosi kuuma ja matkustaminen oli vähän tukalaa sillä asuntoautossa ei saa kunnon ilmastointia päälle. Oli kuitenkin kiva, että vihdoin pitkästä aikaa saatiin hellepäivä! :-)

TIISTAI 26.7
Heräsin aamulla seittemän aikoihin eikä edes väsyttänyt paljoa sillä menin illalla aikaisin nukkuun :-) Tein aamutoimet sekä autoin iskää laittamaan tavaroita paikoilleen. Lähdettiin joskus kahdeksan aikaan matkaan. Ensimmäinen pysähdys oli Kukkolankoski, jossa käytiin kuvailemassa. Aivan kosken toisella puolella näkyi Ruotsi! Ollaan käyty täällä paikassa monta kertaa aikaisemminkin. Matka jatkui ja pysähdyttiin Aavasaksalle. Siellä oli hieno näköalapaikka mistä oli ihanat maisemat! ❤️ Tulikin käveltyä ja kuvailtua melkein tunnin verran. Loppumatkasta poikettiin vielä ruokakaupassa, jonka jälkeen ajettiin Ylläksen leirintäalueelle. Nähtiin myös napapiirin sankarit leffassa oleva auto ja pitihän se ikuistaa! Väkeä ei ollut paljoa, sillä eihän siellä kesäisin ole oikein mitään. Perille päästyä syötiin makaronilaatikkoa, käytiin Sonjan kanssa taas kuvailemassa (nähtiin myös poroja!) jonka jälkeen tein vähän blogijuttuja sekä työskentelin kuvien parissa melkeen kaks tuntia. Illalla käytiin vielä saunassa ja taisi olla vähän viileämpi päiväkin!

KESKIVIIKKO 27.7
Matka jatkui aamulla taas kahdeksan aikaan Ylläkseltä kohti Kilpisjärveä. Heti muutaman kilometrin jälkeen pysähdyttiin ottamaan vielä muutamat kuvat. Ajettiin joku 20 kilometriä kunnes poikettiin Äkäslompolossa Jounin kaupassa, mikä oli kuitenkin ehkä vähän pettymys. Lisäksi matkan aikana käytiin muutamissa Lappi aiheisissa matkamuistomyymälöissä mitä löytyi matkan varrelta. Matkalla oli tosi upeat maisemat sillä ei menty mitään moottoritietä vaan enemmänkin maisemareittiä! Kyllä niitä kelpasi etupenkiltä katsella sekä samalla moikkailla muille karavaanareille. Mun mielestä tää on parasta asuntoautolla matkustettaessa! :D Nähtiin myös monta poroa matkan aikana. Perillä leirintäalueella oltiin noin kolmen aikoihin. Leiriydyttiin, laitettiin ruoka jonka jälkeen käytiin Sonjan kanssa tutustumassa ja kuvailemassa leirintäaluetta, vaikka paikka oli kyllä muutaman vuoden takaa entuudestaan tuttu. Kuvailun jälkeen kävin äidin kanssa tiskaamassa ja sitten alkoikin sataa kaatamalla sekä myös ukkostaa. Päätinkin katsoa vähän aikaa netflixiä sillä ei ollut muutakaan tekemistä. Illalla kun sade vähän taukosi käytiin vielä pienellä iltalenkillä ja oli kyllä vähän liikaa hyttysiäkin liikenteessä. Kerrankin oli vähän viileämpi päivä matkustaa, vaikka sade ei ollut niin kiva!

TORSTAI 28.7
Aamusta nukuttiin pidempään, sillä viivyttiin Kilpisjärvellä pari yötä eikä tarvinnut aamulla lähteä jatkamaan matkaa. Kymmenen aikoihin lähdettiin sitten kiipeämään kohti Saanan huippua. Kiivetessä laskin portaiden määrän, 699 porrasta mutta en oikein tiiä meninkö jossain vaiheessa laskuja sekaisin sillä kun viimeksi kiipesimme vuonna 2010 sain tulokseksi 702 :D Matka oli vähän tuskallinen sillä satoi, tuuli, oli kylmä ja tosi sumuista. Ei ihan huipulle asti päästykkään kylmyyden takia vaan jäi jokin 500 metriä kiipeemättä. Kuviakaan ei paljoa pystynyt ottamaan kun kädet oli ihan jäässä. Reissu oli kuitenkin toisaalta kiva ja maisemat ainakin upeita vaikka olikin sumuista. Reissussa viivyttiin kolmisen tuntia ja kun päästiin takaisin leirintäalueelle oltiin ihan märkiä. Loppuilta menikin vain chillaillessa sillä vettä satoi aina välillä ja oltiin väsyneitä. Otinkin yli tunnin pituiset päikkärit. Illalla käytiin tiskaamassa, saunassa sekä jätskeillä äidin virallisten synttäreiden kunniaksi. Oli kyllä todella kylmä päivä, että sai autossa laittaa oikein patterinkin lämpiämään, mutta toisaalta sellaistahan Lapissa on!

PERJANTAI 29.7
Heräsin siihen, että olin saanut kauheen nuhan, ei kiva. Heti aamusta ei lähdetykkään matkaan vaan nukuttiin pidempään, tehtiin aamutoimet ja kymmenen aikaan lähdettiin sellaisella pikkusella laivalla kolmen valtakunnan rajapyykille, Suomen, Ruotsin ja Norjan. Laivamatka kesti puoli tuntia, josta oli vielä 3 kilometrin matka rajapyykille. Maisemat oli upeita koko matkan ajan, vaikka kura ja hankala maasto vähän vaikeutti kävelemistä. Lisäksi kaikki paikat oli kyllä tämän reissun jälkeen täynnä hyttysenpuremia. Takaisin leirintäalueelle tultiin yhden aikoihin ja pian lähdettiinkin jatkamaan matkaa. Pysähdyttiin heti ja kävästiin Norjan puolella. Lisäksi käytiin Suomen maanteiden korkeimmalla kohdalla. Muuten matka sujuikin netflixin sekä päikkäreiden parissa. Leirintäalueelle Enontekiöön saavuttiin vasta viiden aikoihin ja tehtiin heti ruokaa. Loppuillan katsoinkin taas netflixiä ja chillailin sillä satoi eikä oikein voinut tehdä mitään. Oli kuitenkin vähän huonosta säästä huolimatta kiva päivä! :-)

LAUANTAI 30.7
Heräsin puol kaheksan aikaan huonosti nukutun yön jälkeen nuhan takia. Tein kaikki aamutoimet, kävin vielä kuvaamassa leirintäaluetta ja yhdeksän aikoihin lähdettiin jatkaan matkaa. Päämääränä piti olla Levi, mutta ei jäätykkään sinne yöks vaan poikettiin vain siellä. Mentiin Sonjan kanssa gondoli hissillä ylös ja kuvailtiin maisemia sekä käveltiin vähän. Kun tultiin takaisin alas käytiin vielä muutamissa siinä hiihtokeskuksen keskustassa olevissa urheilukaupoissa, josta tarttui mulle myös mukaan jo pitkään etsityt Adidaksen verkkarit ;-) Muutaman tunnin oleskelun jälkeen lähdettiin jatkamaan matkaa kohti Luostoa. Leirintäalueella oltiin kolmen aikoihin. Laitettiin ruoka ja heti sen jälkeen päätettiin lähteä Sonjan kanssa läheiseen kylpylään. Otin myös kameran mukaan ja kuvailin sekä jälleen muutamat porot pääsivät kuvaan. Kylpylä ei ollut kovin iso, mutta juuri sopiva ja halpa pieneen rentoutumiseen. Parasta oli myös, että pääsi pitkästä aikaa kunnon puhtaaseen saunaan ja suihkuun. Sen puolesta todella onnistunut reissu! Illan vaan chillailin asuntoautossa netflixiä kattellen :-)

SUNNUNTAI 31.7
Aamulla heräilin taas puoli kahdeksan aikaan ja tein aamuhommat. Yhdeksän aikoihin lähdettiin ajamaan kohti Rovaniemeä. Eka pysähdys olikin joulupukin kylässä napapiirillä. Kierreltiin kaikki siellä olevat kaupat ja käytiin Sonjan kanssa myös pukin kaa kuvassa, sillä se oli mun mielestä reissun kohokohta. Olin odottanu tätä kuvaa tosi kauan! :D Siellä tuli ihan jouluinen fiilis, että aloin kunnolla jo odottaan joulua vaikka siihen on kuitenkin vielä 141 päivää. Kyllä se siitä pian lähestyy! ❤️ Joulupukin kylässä menikin lähemmäs kolme tuntia, mutta onneksi leirintäalue mihin leiriydyttiin ei ollut kovin kaukana. Käytiin vielä ruokakaupassa ennen leiriytymistä. Päästiin perille kahden aikoihin ja aloiteltiin heti ruoan laittamista. Ukkosti ja satoi melkein koko illan, joten tuli taas vietettyä melkein koko ilta autossa. Kun sade kuuden aikoihin vähän taukosi käytiin kävellen Rovaniemen keskustassa katselemassa, vaikka kaikki kaupat olivatkin siellä jo kiinni. Illalla mentiin vähän myöhemmin nukkuun sillä seuraavana aamuna sai nukkua pidempään kun ei tarvinnut jatkaa matkaa :-)

MAANANTAI 1.8
Heräilin vasta yhdeksän aikoihin sillä ei ollut mihinkään kiire. Aamupuuhien jälkeen puoli 11 aikaan lähdettiin kävellen Rovaniemen keskustaan sillä sinne ei ollut kuin vähän päälle kilometrin matka. Käytiin muutamassa kauppakeskuksessa ja kierreltiin monet kaupat. Kaikenlaista ostettavaakin löytyi, voisin pian tulla kertoon niistäkin enemmän ;-) Lisäksi käytiin kahvilla vanhan lapsuudenkaverin kanssa sillä hän oli töissä kauppakeskuksessa. Oli kiva vaihtaa kuulumisia pitkästä aikaa! Ennen leirintäalueelle lähtöä käytiin vielä syömässä jätskit jotka mä tarjosin niinkuin jokavuotisena perinteenä on. Takaisin autolla oltiin kahden aikoihin ja alettiin laittamaan ruokaa. Ruoan jälkeen lähdettiin Sonjan kanssa läheiselle rannalla kuvaileen, josta näkyi myös Rovaniemestä tunnettu jätkänkynttilä silta, joka on upean näköinen. Kuvailun jälkeen kävin äidin kanssa tiskaamassa ja tein vähän blogijuttuja. Illemmalla käytiin vielä uudestaan keskustassa mäkissä syömässä oikeesti pitkästä aikaa :D Mentiin aikaisin nukkumaan sillä seuraavana aamuna lähdettiin jatkamaan matkaa todella aikaisin.

TIISTAI 2.8
Herätys soi jo seitsemän aikaan sillä kahdeksalta jatkettiin matkaa kohti Kalajokea. Ensimmäisenä pysähdyttiin Ranualla Fazerin myymälässä, josta tarttui myös karkkia mukaan. Myöhemmin matkasta käytiin myös ruokakaupassa sekä pidettiin kahvitauko. Kalajoelle saavuttuamme mentiin heti kuvaileen rannalle sillä oli vielä hieno sää. Kuvailun jälkeen mentiin leirintäalueelle ja laitettiin ruoka. Ukkosti ja satoi paljon, sekä kävi kova tuuli. Arveltiin, että voisi tulla jopa trombi mutta tuuli kuitenkin tyyntyi. Kuitenkin tuuli niin kovaa, että useamman asuntoauton katokset lensivät ympäri. Ruoan jälkeen pian lähdettiin Sonjan kanssa lähellä olevaan Sanifanin kylpylään. Täällä oltiin oltu myös monta kertaa aiemmin, mutta oli kiva päästä jälleen kunnolla rentoutuun ja opiskelija hinnalla vain 9 euroa! Kylpylä ei ollut taaskaan mikään kovin iso, mutta kuitenkin ihan sopiva ja tärkeintä oli että siellä oli kunnon poreallas sekä sauna ❤️ Takaisin autolle tultiin seittemän aikoihin ja siitä aika pian lähdettiinkin pienille drinkeille viimeisen reissuillan päätteeksi. Sitten iltatoimet ja mahdollisimman pian nukkumaan :-)

KESKIVIIKKO 3.8
Heräsin ajatukseen, että viikko kunnes koulu alkaa. Liian nopeesti on loma mennyt. Kotimatka alkoi yhdeksän aikoihin. Matkalla kattelin gossip girlin loppuun sekä nukuin vähän aikaa. Poikettiin jossakin todella pienessä kauppakeskuksessa sekä lähempänä kotia tuurissa. Tuurista tuli ostettua kaikenlaista tarpeellista. Vielä ennen kotia poikettiin mökillä moikkaamassa mummua ja vaaria niinkuin jokavuotisena perinteenä on. Kotona oltiin kuuden aikoihin ja loppuilta menikin tavaroiden paikoilleen laittamisessa sekä kuvia selaillessa. Ihana reissu takana! ❤️

Miltäs meiän reissu kuulosti ja tykkäsittekö tälläisesta matkapäiväkirjasta?

2 kommenttia

1. Oi, teidän reissu kuulosti tosi kiva lta! Ja ihania kuvia oot ottanu :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja reissu oli kyllä onnistunu! :-)